Pages

Tuesday, August 23, 2011

Ulangtahun ke-500 kejatuhan Kerajaan Kesultanan Melayu Melaka


salam Ramadhan.

esok 24 ogos 2011 genaplah ulangtahun ke 500 kejatuhan kerajaan melayu paling gemilang di nusantara ke tangan penjajah Portugis pada 24 ogos 1511. Umum mengetahu siapa yang membina Membuka Kota Melaka pada tahun 1400 iaitu Putra Sriwijaya dari palembang yang meneruskan tradisi pemerintahan Kerajaan Melayu Sriwijaya yang jatuh akibat kuasa Majapahit.

Pembukaan Melaka dari sebuah perkampungan Nelayan yang kecil di muara sungai Melaka yang penuh dengan cerita-cerita lagenda seperti Kancil yang menendang Anjing perburuan Parameswara dan juga pohon melaka tempat beliau berteduh adalah satu kisah klasik yang menarik untuk para penyelidik sejarah pada ketika ini.

pembukaan kota melaka sebagai sebuah pelabuhan Entreport diteruskan dengan waris-waris parameswara yang seterusnya dan kemasukan Islam adlah faktor-faktor yang menjadikan Kota melaka sebagai sebuah kerajaan Melayu tersohor Dinusantara kerana pelabuhannya dan juga dianggap sebagai serambi Mekah.

dalam entry kali ini, penceritaan mengenai bagaimana pembangunan kota melaka adalah sesuatu yang dianggap sering diceritakan kepada semua. namun apa yang penting adalah bagi mengambil iktibar dan pengajara terhadap kejatuhannya kepada Bangsa Melayu yang ada pada hari ini.

kalau dilihat secara logiknya sungguh tidak lojik apabila sebuah Kerajaan yang paling terkuat di Nusantara boleh dikalahkan oleh Bangsa pendatang yang datang jauh daripada Eropah. melaka ditumpaskan diTanahnya Sendiri. bukan itu sahaja, kalau dilihat bilangan jumlah tentera adalah sangat tidak lojik apabila tentera Melaka yang hampir 20 000 boleh tewas kepada hanya 1300 tentera portugis. kalau diambil kira kepada teknologi ketenteraan adalah tidak lojik walaupun Portugis maju sedikit, tapi kita tidak boleh untuk menafikan teknologi ketenteraan melaka yang boleh dianggap terbaik dan canggih di Nusantara.

Persoalannya Kenapa?

saya tidak ada jawapan Khas untuk kekalahan ini, orang-orang melayu pada hari ini seharusnya mengambil iktibar keatas kejatuhan kerajaan Melayu Melaka dalam konteks Masyarakat Melayu pada hari ini. adakah Masyarakat melayu pada hari ini bersatu padu?

kejatuhan melaka harus dijadikan iktibar bagi masyarakat melayu bagi bersatu-padu mempertahankan Alif, Ba, Ta.

sekian berita salam Hormat

No comments:

Post a Comment

Ada kah juga orang mau tinguk ni?