Pages

Thursday, December 22, 2011

Perihal Esaimen

Assalamualaikum..

Gua sekarang tengah buat esaimen, tapi dia punya dugaan bukan main, rasa macam nak tekan je pesbuk selepas gua menaip 3 baris ayat dalam Esaimen itu.

kenapa jadi begini? kalau nak diikutkan gua berkecimpung dalam bidang Peresaimenan bukan sekejap, tapi sudah lama. tapi gua masih tidak dapat mencari satu solusi untuk menyiapkan esaimen dengan teliti dan tekun tanpa gatal tangan tekan pesbuk.

dalam hal ini, gua akan kembali untuk berborak ilmiah bagi mencari satu solusi untuk menyelesaikan masalah peresaimenan secara terbaik.

setelah mengkaji dengan tekun serta membaca beberapa teori-teori sikap dan perubahan manusia, dengan ini dapat disimpulkan bahawa kemalasan membuat esaimen disebabkan oleh pengaruh beberapa ayat yang boleh mempengaruhi minda separa sedar kita.

okey saya bagi contoh satu ayat,

"Buat Esaimen"

saya yakin dengan ayat ini ianya akah menyentuh mentaliti kita mengenai kesusahan membuat esaimen.lalu ianya diterbitkan dengan sikap kemalasan, dan saya yakin kita semua tidak suka untuk membuat Esaimen. betul tidak?

jadi disini saya membuat satu solusi iaitu dengan menukarkan perkataan "buat" yang dilihat sebagi satu bentuk kata kerja yang sangat menyiksa dan berbentuk arahan.

kita gantikan dengan perkataan menyeronokkan dan dapat mengubah mentaliti kita kepada sesuatu yang berbetuk keseronokan kerana fitrah manusia mereka sangat suka dengan hiburan dan keseronokan.

jadi dalam konteks ini saya akan menukarkan "buat" kepada "main", maka jadilah ayatnya begini,

"main esaimen"

seronok bukan?

Mohon jangan ditukarkan kepada makan kerana ayatnya akan menjadi

"makan esaimen"


Ok gua nak sambung Main Esaimen, memang seronok...

Sekian Berita Salam Hormat

No comments:

Post a Comment

Ada kah juga orang mau tinguk ni?