Pages

Thursday, December 15, 2011

Perihal Menconteng Dinding

Assalamualaikum..

ok gua sebenarnya tak boleh nak tido.. gua pun tak tahu kenapa?

di sini gua ingin membawa beberapa isu-isu ilmiah yang gua yakin akan memerikan impak yang besar kepada masyarakat terutamanya pada era pesbuk.

perihal menconteng dinding ini pada zaman brader-brader dulu dianggap satu yang vandalisma, grafiti, seni dan sebagainya. brader-brader dulu meluahkan kekreatifan mereka kepada dinding-dinding bisu tidak kira berada di mana.

sebenarnya kalau mengikut buku sejarah peradaban dunia tingkatan enam yang tebal, kegiatan menconteng dinding ini sudah berlaku dari dulu-dulu lagi. masyarakat prasejarah sudah melakukan kegiatan menconteng ataupun lebih dikenali sebagai mural-mural yang nilai keseniannya sangat tinggi dan estetika yang melampaui batas.

itu zaman dulu,peralihan zaman membawa kita ke zaman moden, gua bagi satu contoh contengan dinding terbaik pada zaman pemisahan jerman kepada dua oleh sebuah tembok berlin, orang-orang jerman sangat kreatif dalam menyampaikan ketidakpuasan hati kepada pemerintah disebelah timur dengan meluahkan pada dinding tembok berlin.

ok itu zaman era perang dingin di eropah, sekarang kita kembali kepada malaysia dan zaman brader-brader rock era keemasan seluar ketat rimau. ok sebelum tu gua yakin zaman pop yehyeh conteng-conteng dinding ini tidaklah serancak apa yan berlaku pada zaman brader-brader tengah main rock. kegiatan ini tidaklah lagi dikenali sebagai mural, sebaliknya conteng-conteng, kalau hasilnya cantik boleh dipanggil grafiti, kalau hasilnya bangang, maka digelarlah ianya vandalisma. pelbagai lukisan, dan ayat-ayat yang indah, jiwang, ayat-ayat semangat anak muda menghiasi dinding bisu. tidak ketinggalan juga ayat-ayat dari brader-brader pengusaha tukar tiub juga brader-brader GAY.

zaman ini mangsanya ialah dinding-dinding kedai, bangunan, lif, tandas awam, balai polis, pokok-pokok, tiang-tiang lampu, dan bermacam tempat lagi.

ok kita akan melangkah terus ke zaman IT. zaman ini gua lihat kegiatan contengan dinding ini semakin meriah dan rancak, contengan-contengan bukan sahaja dari kalangan brader-brader tetapi juga kalangan remaja bbaru nak up, mak cik, pak cik, golongan profesional, politikus, pengusaha tudung bawal, MLM, juga penjual produk-produk.

dinding-dinding di conteng dengan pelbagai isu, dari isu politik, ekonomi, cinta, sosial, keagamaan, bisnes sehinggalah kepada isu-isu bangang seperti memberitahu hari ini dia buat apa dan pergi kelas tak pakai spender, ok itu gua main agak je. gaya bahasa pula, memang tak seindah bahasa brader-brader dulu taktala menconteng, gaya pelat, gaya rockers, gaya budak-budak pavi malahan ada juga kalangan yang menggunakan gaya-gaya pelat baby yang kadang kala gua rasa nak lempang pencontengnya.

anda juga boleh memilih untuk menyukai atau mengomen contengan-contengan tersebut kerana ianya adalah contengan alam maya di FACEBOOK

gua terpaksa mengarut supaya gua boleh tido

Sekian Berita Salam Hormat

1 comment:

Ada kah juga orang mau tinguk ni?