Pages

Monday, February 20, 2012

Perihal Misteri Hutan Fanggorn Part 9


“Kau biar betul fi” ujar Ismadi kepada Saufi yang terkejut dengan pelawaan Saufi untuk membawa Ismadi menyiasat perkara yang berlaku dalam Hutan Fanggor tersebut.

“engkau jela yang aku boleh percaya sekarang ni. Takkan aku nak ajak zaidi pulak? Dia dah bagi aku amaran supaya memberitahu kepada pihak polis akan hal sebenar” jawab Saufi tenang sambil menyalakan sebatang rokok.

“lagipun takkan aku nak ajak si Saiful tu pulak untuk meredah Hutan Fanggorn tu? Dia manalah ada tenaga jantan macam kau. Kalau berzapin mungkin dia power lah” tambah Saufi lagi bagi meyakinkan Ismadi.
“aku takutlah, ko bukan tak tahu Hutan Fanggorn tu kan ada raksasa berkepala sebelas yang telah menelan helikopter. Ko nak dia telan kita sekali ke?” ujar Ismadi cuba untuk menolak ajakan Saufi.

Saufi terus menghisap rokok tanpa memikirkan alasan yang diberikan oleh Ismadi. Saufi tahu yang Ismadi menolak ajakannya kerana Ismadi merupakan seorang yang penakut kepada pacat. Dia teringat kisah semasa mereka menyertai perkhemahan dahulu dimana, Ismadi telah pengsan setelah terkejut melihat seekor pacat yang besar melekat dikakinya.

“macam ni jela, kalau kau nak ikut ko mesej je aku. Aku tak nak paksa kau untuk join misi aku ni. Lagi satu, aku nak ko rahsiakan perkara ini daripada zaidi” ujar Saufi kepada Ismadi sambil mulutnya tenang menghembus keluar asap rokok.

Saufi bergerak meninggalkan Ismadi, dia keluar dari bilik Ismadi dengan sedikit perasaan hampa mungkin kerana Ismadi menolak pelawaannya untuk menyiasat perkara tersebut. Dia kelihatan bergerak menuju ke bili Shazali namun dia berasa hampa apabila ketukan demi ketukan namun tidak ada balasan mungkin keluar agaknya.

************
“Tuan Saya rasa kita perlu siasat perkara ini” Ujar Inspektor Safwan kepada Tuan Faridul sambil membetulkan fail-fail sulit kerajaan.

“saya sudah meletak beberapa infomer dari kalangan bekas komando untuk terus berada di dalam Hutan Fanggorn bagi melihat apa sebenarnya yang berlaku dalam Hutan Fanggorn sejak kebelakangan ini” Jawab Tuan Faridul seperti gaya Tuan Helmi yang dilakukan oleh Yusof Haslam dalam drama Gerak Khas.

“sebenarnya saya risau dengan saki baki penyokong pemberontak yang masih hidup berkeliaran di pekan New York tu Tuan, lagipun, kalau kita lihat semenjak peristiwa demo baring hari tu, ketegangan semakin memuncak terutamnya di daerah Lunas” Tambah Inspektor Noritta pula.

“Saya risau akan berlaku kebangkitan semula tentera pembebasan yang menyokong kepimpinan kerajaan Dinasti kayangan tu Tuan” Inspektor Safwan menambah kerisauannya.

Tuan Faridul hanya menganggu-anggukan kepalanya seperti risau dan cuba memikirkan masalah yang sedang berlaku di Lunas.

“Bagaimana dengan budak yang terlibat dengan kejadian hari tu” Tuan Faridul bertanya kepada Inspektor Safwan dan Inspektor Noritta.

“kami dah jalankan sedikit siasatan Tuan, kami dah jumpa budak tu dan jelaskan apa yang berlaku pada malam tersebut dan kami harap dia tidak tahu perkara sebenar yang berlaku pada tersebut” jawab Inspektor Safwan.

“lagipun semasa kami sedang jalankan siasatan keadaannya masih lagi lemah dan mungkin dia tidak ingat apa yang berlaku pada malam tersebut” Tambah Inspektor Noritta pula.

“bagus.. bagus..  tapi saya nak kamu berdua terus perhatikan budak tersebut, saya takut mungkin dia tahu perkara sebenar” arah Tuan Faridul.

“lagi satu saya nak anggota kita perketatkan lagi rondaan dan pengawasan terutamanya sekitar Pekan New York dan Hutan Fanggorn tersebut” arah tuan Faridul lagi.

“Baik tuan” jawab Inspektor Safwan dan Inspektor Noritta serentak.
Perbincangan ala-ala siri drama kepolisian gerak Khas tersebut berakhir apabila Inspektor Noritta dan Inspektor safwan bergerak meninggalkan pejabat Tuan Faridul.

“aku rasa kita  berdua perlu masuk dalam Hutan Fanggorn la, apa pendapat ko ita?” Tanya Inspektor Safwan kepada Inspektor Noritta.

“Hish apa yang ko merepek ni wan? Ko tahu tak Hutan tu bahaya? “ Jawab Inspektor Noritta Sambil meninggikan suaranya.
“ala aku nak gurau je ko nak marah hehehe” seloroh Inspektor Safwan. Inspektor Noritta geram dengan tindakan Inspektor Safwan lantas mencubit manja bahu kiri Inspektor Safwan.

Kegiatan manja mereka berdua diperhati serius oleh beberapa anggota polis bertaraf rendah sambil tersengih-sengih dengan aktiviti pegawai atasan mereka.

“apa tengok-tengok? Dah pegi sambung kerja” arah Inspektor Norrita dengan tegas.

“amboi ko ni Ita bila marah terserlah keayuan ko ye” seloroh Inspektor Safwan lagi.

“dahlah wan!!  jom kita pergi makan sekarang sekarang sekarang” jawab Inspektor Noritta sambil menolak-nolak belakang Inspektor Safwan.


Bersambung....

No comments:

Post a Comment

Ada kah juga orang mau tinguk ni?