Pages

Sunday, February 12, 2012

Perihal Sejarah

Assalamualaikum

Gua sebenarnya menonton satu dokumentari mengenai kejatuhan empayar British di Singapura oleh Jepun pada tahun 1942.

sepanjang dokumentari dari kisan pendaratan jepun di kota Bharu sehinggalah Jepun menawan singapura pada 14 Februari 1942 tiada satu diceritakan mengenai penglibatan Rejimen Askar Melayu Di raja.

Asyik nak bercerita mengenai pembelotan Askar-askar Empayar yang diambil dar india.

Bercerita rejimen dari Australia yang kononya berjuang bermati-matian menentang .

di ceirtanya juga perjuangan pasukan cina DALFORCE berjuang mempertahankan bahagian barat laut Singapura

habis di mana peranan Askar Melayu dalam cerita ini?

Leftenan Adnan


kenapa tidak diceritakan "Battle of Pasir Panjang" pertempuran di pasir panjang? di akui sendiri oleh jeneral Percival..

Keberanian Lt. Adnan Saidi bersama kontinjen 42 orang anggota Askar Melayu yang telah bertempur mati-matian untuk mempertahankan permatang Pasir Panjang merupakan satu episod yang kini kekal dalam lipatan sejarah. Pertempuran sengit itu disebut khusus dalam perutusan Lt. General Percival berkenaan Pemerintahan Operasi Malaya dari tarikh Disember 1941 sehingga 15 Februari 1942:
"Selepas dua jam dibedil dengan meriam dan motar, tentera Jepun menyerang Regimen Melayu yang mempertahankan Permatang Pasir Panjang. Regimen Melayu bertempur dengan gagah beraninya tetapi mengalami kehilangan jiwa yang teruk, dan menjelang petang musuh sampai ke Celah (Permatang Pasir Panjang)..."
"After two hours of heavy shelling and mortaring, the Japanese attacked the Malay Regiment which was holding Pasir Panjang Ridge. The latter fought magnificently, but suffered heavy casualties, and by afternoon the enemy had reached the Gap (Pasir Panjang Ridge)…"
 
 
ini tidak diceritakan langsung dalam dokumentari tersebut.. tak nak tunjuk pun tapi bagitaulah.. gua ni dah la peminat History Channel..
Sekian Bertia Salam Hormat





No comments:

Post a Comment

Ada kah juga orang mau tinguk ni?