Pages

Friday, July 6, 2012

Perihal Unsung Heroes

"Benarlah kata pujangga, hidup ni umpama roda kadang kita di atas kadang kita dibawah, bila kita di atas dan  kita terlupa yang kita dapat itu adalah sementara, pasti kita akan dipenuhi dengan sikap bongkak, riak, takabur, sombong, dan bermacam lagi sifat-sifat negatif" Raziman sidek bemonolog sendiri, dia tahu masa yang dia ada semakin singkat.

Gelagat Raziman Sidek yang termenung dibawa sepohon pokok kayu yang merimbun daunnya diperhatikan oleh sahabat karibnya Osman Jailani. Osman mengambil keputusan bergerak ke tempat Raziman duduk bersendirian.

"Assalamualaikum Sahabat" sapa Osman.

"Amboi termenung jauh nampaknya " Seloroh Osman lagi.

"Wa'alaikumsalam, oh kamu Osman, apa kamu buat disini?" tanya Raziman dengan nada yang separa terkejut.

"dah siap mengemas ke?" tambah Raziman lagi.

"Aku dah siap mengemas dari tadi lagi, saja jalan-jalan keliling kawasan ni buat kali terakhir" jawab Osman dengan tenang sambil duduk bersebelahan dengan Raziman.

Osman mengeluarkan sekotak rokok dari poket baju kemejanya. kemudian, dikeluarkannya sebatang rokok  dari dalam kotak tersebut lalu membakarnya. Dia menghembus keluar asap pertama hasil daripada pembakaran rokok tersebut. Raziman hanya memerhatikan gelagat rakan seperjuangannya sambil tersenyum. Dia tahu Osman Jailan merupakan seorang perokok yang tegar.


"Osman aku nak tanya kau satu soalan" Tanya Raziman kepada Osman.


"Apa dia?" Osman bertanya dengan tenang sambil mulutnya tidak lekang daripada asap rokok.


"Kau rasa, budak-budak ni kenang kita tak?" Tanya Raziman.


" kenang macam mana tu?" Osman bertanya semula inginkan kepastian.

"maksud aku kita kan dah lama berkhidmat untuk tempat ni, jasa kita pun banyak, kau rasa orang-orang kat sini hargai tak apa yang kita lakukan selama ini?" Raziman bertanya semula.

keadaan tiba-tiba menjadi sunyi, Osman hanya diam membisu dan  masih lagi tenang menghisap rokok dan menghembus keluar asapnya ke atas.

"aku berjuang, aku berkhidmat bukan untuk dikenang Raziman" Osman menjawab tenang.

satu jawapan daripada Osman yang dikira menyentak hati Raziman. Raziman hanya tunduk terdiam dengan jawapan yang diberikan oleh Osman sebentar tadi.

Bersambung.....


No comments:

Post a Comment

Ada kah juga orang mau tinguk ni?